Reklama
 
Blog | David Vagaday

Poctivě vyfrézované rigoly

Až opadnou mrazy, odstartuje záplatování děravých silnic. Pravidelně sleduji metody českých cestářů, když jedu z naší vesnice do Prahy. Práce mají vždycky dost, bohužel nejenom po zimě. Krédo silničářů, že vyfrézovaná díra musí ve vozovce zůstat co nejdéle, se ale nikdy nemění.

Chlapíci v oranžových vestách dodržují své osvědčené postupy. Nejdřív rozmístí značky s maximální rychlostí 30 km/h po celém úseku, který hodlají opravovat, takže první den záplatování řidič na nějaké ty pracanty narazí až po několika kilometrech.    

Frézuje se zásadně ve středu a ve čtvrtek. Vyříznuté rigoly se posléze nechávají netknuté přes celý víkend, aby měli šoféři pestřejší jízdu a opravu silnice si pořádně užili. Další zlaté pravidlo je, že vyfrézované díry se nikdy neoznačují, prostě musí být vidět co nejméně. To už je taková tradice, na které středočeští (a nejen oni) cestáři hodně lpí.  

Po neděli nastupují odpočatí silničáři znovu do akce a do úterka mají vyasfaltováno. I v této závěrečné fázi dopravní značky omezující rychlost pořád drží své pozice, takže na hotových úsecích dlouhých několik kilometrů stále platí třicítka. Navíc odvezení značek také nějaký čas zabere, na svých místech tedy obvykle stojí i den po opravě.

Reklama

Slapská silnice číslo 102 má jedno zvláštní kouzlo. Poctivé výtluky máme hlavně na středočeském úseku z Měchenic do Strnad, kde je hranice mezi středními Čechami a Prahou. Za (z pohledu Středočecha) cedulí „Praha“ se situace radikálně mění. Přitom jde o úplně stejnou silnici s totožnými podmínkami a provozem. Kvalita vozovky je ale na území hlavního města, bůhví proč, mnohem lepší než ve Středočeském kraji, který raději místo položení odolného povrchu platí čety cestářů.

Příklad krásné soustavy rigolů, které se loni objevily u vranské přehrady kousek od obce Strnady, si můžete prohlédnout na webu Vymoly.cz. Na stránkách nechybí plejáda dalších perfektních děr, které čekají na naše dravé cestáře.

V Bavorsku prý asfaltéři během záplatování kmitají až do tmy a druhý den mají hotovo. Vyříznuté výmoly označují kužely. Srovnání německých a českých pracantů popsal jeden zpravodajský server. Jenže to je v Německu. U nás vždycky všechno musí fungovat hůř. Pohodlným úředníkům v Česku je tradičně úplně jedno, jestli jimi řízené akce způsobují lidem problémy. Že to jde dělat líp, je asi vůbec nezajímá.   

Nicméně se už nemůžu dočkat, až mrazy opadnou a naši činorodí silničáři za svitu jarního slunce nahodí frézy, nastartují válce, rozehřejí asfalt a zaujmou své stabilní pozice. Není nad týden prožitý s poctivě vyfrézovanými rigoly.